تجارت الکترونیک
  • تجارت الکترونیک
  • فروش
  • محصول
  • کسب و کار
  • شبکه‌های الکترونیکی
در تاریخ 1396/05/18

تجارت الکترونیک (electronic commerce or EC) خرید و فروش محصولات یا خدمات، یا انتقال سرمایه یا اطلاعات روی شبکه‌های الکترونیکی، مخابرات یا اینترنت است.

تجارت الکترونیک(electronic commerce or EC) خرید و فروش محصولات یا خدمات، یا انتقال سرمایه یا اطلاعات روی شبکه‌های الکترونیکی، مخابرات یا اینترنت است. معاملات در این حوزه از کسب و کار معمولا به شکل کسب و کار به کسب و کار (B2B)، کسب و کار به مصرف‌کننده (B2C)، مصرف‌کننده به مصرف‌کننده و یا مصرف‌کننده به کسب و کار صورت می‌گیرد. اصطلاح e-tail نیز گاهی در رابطه با فرآیندهای معاملاتی برای خرید آنلاین استفاده می شود.

تاریخچه تجارت الکترونیک بر‌میگردد به دهه 1960 میلادی زمانی که اولین مبادلات الکترونیکی اطلاعات ((Electronic Data Interchange (EDI) برای به اشتراک گذاشتن اسناد تجاری با کمپانی‌های دیگر صورت گرفت. در سال 1979 موسسه ملی استاندارد آمریکا ASC X12 را به عنوان استاندارد جهانی در زمینه کسب و کار برای به اشتراک گذاشتن اسناد از طریق شبکه‌های الکترونیکی ایجاد کرد. در دهه‌های 1980 و 1990 در پی افزایش افرادی که اطلاعات و اسناد الکترونیکی خود را با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند، برخاستن سایتهای eBay و Amazon صنعت تجارت الکترونیک را منقلب کرد. مصرف‌کنندگان امروزه می‌توانند به میزان تمام نشدنی از اقلام مورد نیاز خود را آنلاین خریداری کنند.

برنامه‌های کاربردی در تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک با استفاده از انواع برنامه‌های کاربردی مانند ایمیل، کاتالوگ‌ها و فروشگاه‌های آنلاین، EDI، پروتکل انتقال فایل و خدمات وب انجام می شود که شامل فعالیت‌های کسب و کار به کسب و کار و همینطور ارتباطات از جمله استفاده از ایمیل برای تبلیغات ناخواسته (معمولا به عنوان هرزنامه Spam) به مصرف‌کنندگان و همچنین برای ارسال خبرنامه الکترونیکی به مشترکین است. امروزه کمپانی‌های بیشتری برای جذب آنلاین مشتری به طور مستقیم، از روشهای مختلفی مانند کوپن‌های دیجیتال، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند. 

از مزایای تجارت الکترونیک در دسترس بودن در تمام شبانه‌ روز، دسترسی سریع و آسان، دسترسی به طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات برای مصرف‌کننده و دسترسی بین‌المللی می‌باشد. البته معایبی هم گاهی وجود دارد از جمله خدمات محدود برای مشتری، اینکه مصرف‌کننده نمیتواند محصول را قبل از خرید از نزدیک ببیند و یا لمس کند و همینطور مدت زمانی که صرف حمل و نقل کالا می‌شود.

ارزش مالی تراکنش‌های کسب و کار به کسب و کار به طرز چشمگیری از فعالیت کسب‌ و کار به مصرف‌کننده بیشتر است چون احتمال خرید کالاها و خدمات با قیمت بالاتر و در حجم وسیعتر توسط کسب و کارها بیشتر است تا مصرف‌کنندگان. برای مثال، یک تولیدکننده‌ دوچرخه، یک کامیون تایر خریداری خواهد کرد یا یک تولیدکننده‌ی قهوه یک آسیاب صنعتی عظیم خواهد خرید در حالی که یک مصرف‌کننده دوچرخه یا قهوه به میزان بسیار کمتری از آنها نیاز دارد.

در نظر داشته باشید که برای اطمینان از امنیت، حریم خصوصی و میزان تاثیرگزاری تجارت الکترونیک، صاحبین کسب و کار بهتر است از اعتبار معاملات تجاری خود اطمینان حاصل نمایند، دسترسی به منابع مانند صفحات وب، ثبت‌نام‌ها و کاربرهای انتخاب شده را کنترل کنند، ارتباطات را رمزگزاری کرده و تکنولوژی‌های امنیتی استاندارد همانند (SSL) Secure Sockets Layer)) را پیاده‌سازی نمایند.

 

نظر بدهید