رازهای موفقیت در کسب و کار از نظر ایلان ماسک
  • موفقیت
  • ایلان ماسک
  • کسب و کار
  • رازهای موفقیت
در تاریخ 1396/05/22

ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) نمونه‌ی یک انسان موفق است. او در مهندسی، اختراع و سرمایه‌گذاری از مجرب‌ترین‌ها شناخته می‌شود. ماسک فقط دو روز پس از آغاز به تحصیل در دوره‌ دکترای فیزیک کاربردی در دانشگاه اِستَنفورد، ادامه‌ تحصیل را کنار گذاشت تا در زمینه‌ی اینترنت، انرژی‌های تجدیدپذیر و هوافضا به یک کارآفرین برجسته تبدیل شود.

 او در حال حاضر، مدیرعامل تِسلا موتورز (Tesla Motors)، مدیرعامل و مدیر ارشد فناوری اِسپِیس‌ایکس (SpaceX) و رئیس هیئت مدیره‌ سولارسیتی (SolarCity) می‌باشد. زندگی این نابغه‌ی ۴۵ ساله‌ی آمریکایی-کانادایی پر از رازهای موفقیت در کسب‌ و‌ کار است که در این مقاله به چند مورد آن اشاره شده است.

۱. شتاب‌زده عمل نکنید

ماسک هرگز در استخدام نیرو شتاب‌زده عمل نمی‌کند. او اعتقاد دارد استخدام نیرو که به صرف وقت و انرژی نیاز دارد. عجله و استخدام حساب نشده‌ی نیروی زیاد، در نهایت موجب زیان یا حتی ورشکستگی کسب‌ و کار خواهد شد. پس اگر از جمله کارآفرینانی هستید که قصد دارید کسب‌‌ و کارتان را گسترده‌تر کنید، در استخدام نیرو محتاط عمل کنید، چرا که قرار است به زودی با همین کارمندان جدیدی که استخدام می‌کنید، تعاملات کاری داشته باشید. پس لازم است افرادی را انتخاب کنید که از قابلیت‌های‌شان اطمینان داشته باشید.

۲. احساسی عمل نکنید

اگر هر بار که با تصمیمات سخت مواجه می‌شوید، طوری عمل کنید که دیگران در نتیجه‌ی آن تصمیمات به گرفتاری و زحمت بیفتند، مسیر پیشرفتتان سخت و ناهموار خواهد شد. به عنوان فردی که در رأس کار است، باید در قبال مسائلی که به رشد و پیشرفت کسب و کارتان مربوط می‌شود، مسئولیت‌پذیر باشید. در نتیجه این مسئولیت‌پذیری، گاهی ناچار می‌شوید تصمیمی بگیرید که برای‌تان بسیار سخت است. احساساتی شدن در چنین شرایطی فقط به وخیم‌تر شدن اوضاع منجر می‌شود. پس عاقلانه رفتار کنید و تمرکزتان را از دست ندهید.

۳. شکست را بپذیرید

یادتان باشد تا شکست را تجربه نکنید، هرگز نمی‌توانید به هدفهایتان برسید. ماسک هر بار که دست به اقدامات پرریسک زده است، از احتمال بالای شکست در اقداماتش آگاه بوده است. به عبارت دیگر، احتمال شکست هرگز باعث نشد او از حرکت به سوی موفقیت بترسد. به اعتقاد وی، وقتی تصمیم بگیرید دنیا را شگفت‌زده کنید، طبیعی است که گاهی اوضاع به هم بریزد. پس بدانید که شکست، از وسایل دستیابی به اهداف و آرزوهای زندگی‌ است.

۴. از سخت‌کوشی نگریزید

کسی که حاضر نیست خودش را به زحمت بیندازد، نمی‌تواند انتظار داشته باشد در زندگی به اهداف بزرگ دست یابد. چنانچه اهل کار و تلاش نباشید، نمی‌توانید یک شرکت را اداره کنید. سخت‌کوشی نه فقط در مدیریت کسب‌و‌کار به درد می‌خورد، بلکه از جمله اساسی‌ترین ملزومات دستیابی به اهداف دور و دراز است. در زندگی واقعی لازم است خودتان دست به کار شوید و یک بار برای همیشه با موانع سر راهتان، دست‌وپنجه نرم کنید.

۵. از محدودیت‌های‌ خود آگاه باشید

ماسک علاوه بر اینکه توانست قابلیت‌هایش را بشناسد و دنبال کند، به درستی درک کرد که نمی‌تواند همه‌ی وقت و انرژی خود را به اِسپِیس‌ایکس و تِسلا اختصاص دهد. از محدودیت‌ها و نقاط ضعف‌ خود آگاهی داشته باشید. فکر نکنید با این کار، قابلیت‌های‌تان بی‌اهمیت شمرده خواهند شد، بلکه با این کار به خودتان فرصت می‌دهید که نقاط ضعف‌تان را برطرف کنید و در این صورت است که به هدف‌تان نزدیک‌تر خواهید شد.

۶. هدف‌تان را در زندگی مشخص کنید

سعی کنید همیشه در زندگی یک هدف والا و مشخص داشته باشید تا بتوانید از پسِ تصمیمات بی‌شماری که زندگی، پیش روی‌تان قرار می‌دهد، بربیایید. وقتی هدف مشخصی داشته باشید، تصویر واضحی در ذهن‌ شکل می‌گیرد که در تصمیم‌گیری کمکتان می‌کند. ماسک به خوبی می‌دانست که چه هدفی دارد و این دقیقا همان چیزی است که در زندگی هر فرد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

۷. به ندای درون‌تان گوش کنید

شاید به نظرتان، ترک تحصیل از دانشگاه اِستَنفورد یک تصمیم احمقانه باشد، اما واقعیت این است که ماسک می‌دانست چه راهی در پیش گرفته است. او در این تصمیم از ندای درونی خود پیروی کرد و چشم‌اندازی که برای آینده‌اش داشت را وسعت بخشید. گاهی اوقات گوش کردن به ندای درون می‌تواند خیلی ثمربخش باشد و به یکی از عالی‌ترین و مؤثرترین تصمیمات زندگی‌تان بینجامد.

۸. از اینکه متمایز باشید نترسید

سعی کنید برای مقابله با چیزی که همه بدون فکر دنبالش می‌کنند، جسارت کافی داشته باشید. اگر هدفی که برای خود معین کرده‌اید قبلا توسط شخص دیگری محقق شده است، پس بدانید که قابلیت‌های‌تان را برای تحقق اهداف عالی‌تر دست کم گرفته‌اید. یاد بگیرید به تایید دیگران نیازی نداشته باشید و برای‌تان مهم نباشد دیگران چگونه قضاوت‌تان می‌کنند. به خودتان ایمان بیاورید و بدانید که خودتان می‌توانید بهترین قضاوت را در مورد تصمیمات‌تان داشته باشید.

۹. اطراف‌تان را از افراد با جربزه پر کنید

افرادی که بیشترِ وقت‌تان را با آنها می‌گذرانید، تأثیر بسیار زیادی روی شما و طرز فکرتان می‌گذارند. پس اطراف‌تان را از افراد باهوش و کاردان پر کنید. با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که طرز فکر و راهکارهایی که در پیش می‌گیرید، تا حد زیادی از اطرافیان‌تان تأثیر پذیرفته است.

۱۰. از کار خیر غافل نباشید

بسیار عالیست که به اهداف‌تان دست یافتید و اکنون در حال تجربه‌ی موفقیت و لذت‌های مربوط به آن هستید. یادتان باشد در اوقات شادی نسبت به دیگران سخاوتمند باشید. حتماً خودتان هم در مراحل اولیه در مسیر موفقیت، سختی‌های زیادی کشیده‌اید. پس حال افرادی را که در سختی زندگی می‌کنند، می‌فهمید. ماسک بخش قابل توجهی از ثروتش را به کمپین «عهد بخشندگی (Giving Pledge) » اهدا است. این کمپین در سال ۲۰۱۰ توسط بیل گیتس و وارِن بافِت راه‌اندازی شد و از ثروتمندان دنیا دعوت کرده است، ثروت‌شان را در امور خیریه خرج کنند.

 

http://chetor.com/?p=19018

نظر بدهید