مزایای استفاده از سرویس‌های ابری
  • هاست
  • پردازش ابری
در تاریخ 1395/11/21

استفاده از سرویس‌های ابری دارای مزایای فراوانی است که شاید عده‌ای از کاربران از آن بی‌اطلاع باشند. شاید برای استفاده از یک اپلیکیشن یا نرم افزاری خاص، اولین راه حلی که به ذهن شما برسد، استفاده از نرم افزار دانلود شده بر روی یک کامپیوتر یا سرور باشد. این در حالی است که با استفاده از سرویس‌های ابری می‌توانید به همان نرم افزار از طریق اینترنت و بدون نیاز به حافظه مخصوص به این کار، دسترسی داشته باشید.

استفاده از سرویس‌های ابری دارای مزایای فراوانی است که شاید عده‌ای از کاربران از آن بی‌اطلاع باشند. شاید برای استفاده از یک اپلیکیشن یا نرم افزاری خاص، اولین راه حلی که به ذهن شما برسد، استفاده از نرم افزار دانلود شده بر روی یک کامپیوتر یا سرور باشد. این در حالی است که با استفاده از سرویس‌های ابری می‌توانید به همان نرم افزار از طریق اینترنت و بدون نیاز به حافظه مخصوص به این کار، دسترسی داشته باشید.

البته این سرویس در استفاده‌های روزمره ما نیز نقش به سزایی دارد. زمانی که درحال بروز رسانی استاتوس فیس‌بوک‌تان هستید و یا با استفاده از تلفن همراه‌تان، حساب بانکی خود را چک می‌کنید، دقیقا در حال استفاده از این سرویس ابری هستید. درواقع اگر بخواهیم دقیق‌تر به اتفاقات اطراف‌مان بنگریم، برای حل هر چه بهتر مشکلات و رفع موانع کاری، هر لحظه مشغول استفاده از سرویس پردازش ابری هستیم.

کمپانی‌هایی که از سرویس‌های ابری برای پیشبرد کارشان بهره می‌برند، به طور متوسط به میزان 20.66 درصد به نسبت رقبای خود در بازار کار موفق‌تر هستند. رشد 18.8 درصدی در میزان بازدهی کاری و فاکتورهای دیگری که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، باعث ‌شده که شرکت‌هایی که از این سرویس استفاده می‌کنند، به طور متوسط به میزان 19.63 درصد رشد داشته باشند. 

به طور کلی پردازش ابری طی سال 2015، بیشتر از گذشته مورد استقبال مخاطبان خود قرار گرفت تا حدی که تا پایان سال 2015، در بیش از 90 درصد از کسب و کارهای کشور انگلستان، حداقل از یک سرویس ابری استفاده شده است.

به چه علت اکثر کسب و کارهای امروزی به سمت پردازش ابری گرایش پیدا می‌کنند؟ چرا میزان کارایی در استفاده از این سرویس‌ها افزایش پیدا کرده است؟ در ادامه به بررسی فاکتورهای موفقیت در استفاده از این سرویس‌ها می‌پردازیم:

۱ -استفاده از نرم افزارها با جدیدترین نسخه

یکی از امکانات ویژه سیستم‌های پردازش ابری، بهره بردن از آخرین نسخه نرم افزار موردنظر، با ویژگی‌ها و امکانات به روز شده آن است. این موضوع زمانی دارای اهمیت بیشتری است که از نرم افزاری استفاده کنید که در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه، بروز رسانی می‌شود و این موضوع برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این بروز رسانی منظم، نرم افزارها از لحاظ امنیتی نیز به روز می‌شوند و این یک مزیت بسیار مهم است. در نتیجه دیگر نگران تلف شدن وقت‌تان در مورد مسائل حاشیه‌ای نخواهید بود و زمان کافی را به شما می‌دهد تا بیش از پیش بر روی مسائل مهمتر کسب و کار خود، تمرکز کنید.

2- کاهش هزینه‌ها

با استفاده از پردازش ابری بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند مراکز داده خود را کاهش دهند و یا حتی هیچ گونه ردپایی از این اطلاعات در شرکت خود باقی نگذارند. کاهش تعداد سرورها به معنای عدم نیاز به فضا و شرایط لازم برای نگهداری از آنها و درنتیجه آن باعث کاهش هزینه‌های جاری شرکت خواهد شد که در مجموع کمک شایانی برای رسیدن به اهداف یک شرکت می‌شود.

3- هزینه مناسب به نسبت خدمات ارائه شده

اگر بخواهیم سیستم‌های پردازش ابری را با شیوه‌های سنتی مقایسه کنیم، به سادگی به اختلاف زیاد ما بین آنها پی خواهیم برد. برای آشنایی با این تفاوت قیمت، تنها کافی است بدانید که مشتریان این سرویس در ازای خدمات مختلفی که از شرکت‌های ارائه دهنده آن می‌گیرند، تنها برای فضای مورد نیاز سرویس مورد نظرشان پول پرداخت می‌کنند و خدمات دیگر از جمله پشتیبانی، به صورت رایگان خواهد بود.

4- استفاده از فضای شناور

یکی از گزینه‌های مناسب برای سرویس‌های پردازش ابری، کسب و کارهایی است که پیوسته در حال پیشرفت هستند و در نتیجه اکثر اوقات شاهد نوساناتی در پهنای باند خود هستند. در شیوه‌های سنتی لازم بود که سیستم را با توجه به اندازه ظرفیت مورد نیاز در پیک مصرف، به ظرفیت بالاتری ارتقا دهیم و این موضوع باعث می‌شود در بیشتر مواقع که میزان مصرف کاربران در اوج خود قرار ندارد، مقداری از ظرفیت بدون استفاده باقی بماند.

5- بهبود کار تیمی

استفاده از سرویس پردازش ابری موجب دسترسی کامل تیم به اطلاعات کاری، امکان انجام ویرایش و اشتراک گذاری مدارک، آن هم در هر زمان و هر مکان (محل کار یا حتی خانه) خواهد شد. وجود این امکانات و دسترسی آسان به اطلاعات، موجب خواهد شد که تمامی اعضای تیم دید کاملی به پیشرفت پروژه داشته باشند و در نتیجه شاهد افزایش همکاری، بهبود عملکرد تیمی و در نهایت موفقیت شرکت خواهید بود.

6- انجام کار از راه دور (دورکاری)

اگر برای مدیریت کارتان از سرویس پردازش ابری استفاده می‌کنید، تنها کافی است به اینترنت متصل باشید تا بتوانید از هر مکانی به کارتان رسیدگی کنید. به علت اینکه بسیاری از سرویس‌های ابری دارای اپلیکیشنی برای تلفن‌های هوشمند هستند، می‌توانید برای مدیریت کارهایتان از تلفن هوشمندتان استفاده کنید. با استناد به مطالعات صورت گرفته، ۴۲ درصد از کارمندان، حاضر هستند که حتی با اندکی کاهش حقوق(۶ درصد) برخی از روزها را در منزل بمانند و کارشان را از آنجا مدیریت کنند، که انجام این کار توسط سرویس‌های پردازش ابری مقدور خواهد بود.

 

7- کنترل دقیق‌تر اسناد

هرچه تعداد کارمندان یک شرکت بیشتر باشد، نیاز به همکاری در موضوعات مختلف و انجام کارهای گروهی میان آنها افزایش خواهد یافت، در نتیجه وجود روشی برای انتقال اطلاعات بسیار ضروری است. پیش از بوجود آمدن سیستم‌های پردازش ابری، کارکنان یک مجموعه برای انتقال و یکسان سازی اطلاعات مجبور بودند از ارسال ایمیل برای انجام این کار استفاده کنند. مشخص است زمانی ک تعداد این ایمیل‌ها افزایش یابد، می‌توان گفت که میزان موفقیت در کار گروهی کاهش خواهد یافت و یا حتی بدتر از آن، ممکن است برخی از اسناد و اطلاعات ناپدید شوند. درصورتی که با استفاده از این سیستم به راحتی و تنها با یک نگاه، همه چیز به صورت تفکیک شده در دسترس شما خواهد بود.

8- امنیت بیشتر

همانطور که می‌دانید، گم کردن لپ تاپ باعث بوجود آمدن مشکلات فراوانی می‌شود، البته موضوع مهم‌تر از گم کردن خود لپ تاپ، از دست دادن اطلاعاتی است که درون لپ تاپ است و باعث بوجود آمدن مشکلات و خسارت‌های فراوانی می‌شود. بعد از رخ دادن این اتفاق، پردازش ابری تضمین بهتری در راستای حفظ این اطلاعات به شما می‌دهد زیرا اطلاعات شما در فضای ابری قرار دارد و مهم نیست که چه بر سر کامپیوترتان خواهد آمد، چون به راحتی می‌توانید از راه دور اطلاعات گم شده‌تان را از لپ تاپ پاک کنید و خودتان به آن دسترسی داشته باشید.