گامهای اساسی برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین
  • فروشگاه آنلاین
  • فروش اینترنتی
  • راه‌اندازی فروشگاه آنلاین
  • تجارت الکترونیک
در تاریخ 1396/05/16

اگر شما هم به دنبال راهی برای گسترده‌تر کردن محدوده فروش خود هستید و نیاز دارید بیشتر از این شناخته شوید، باید بدانید که این یک آرزوی محال نیست و می‌توانید با راه‌کارهای متنوعی از جمله راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین و شروع تجارت الکترونیک به اهدافتان برسید.

با توجه به افزایش سالانه‌ی خرده‌‌فروشیِ آنلاین، این روزها بازارِ راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین بسیار داغ است. خرده‌فروشی آنلاین تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی تقریبا ۱۵.۷ درصد رشد داشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳، این رشد تنها ۴.۴ درصد بوده است. آماری که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند در خانه یا به وسیله‌ی تلفن همراه خرید کنند تا اینکه حضوری به مغازه‌ها سر بزنند.

در نگاه اول، ممکن است راه‌اندازیِ فروشگاه آنلاین، مسئولیت سنگینی به نظر برسد، اما فعالیت در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، آنقدرها هم که فکر می‌کنید، کار دشواری نیست.

۱. صنعت و محصولی برای خود انتخاب کنید

انتخاب محصولِ درست برای فروش، می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت یا شکست فروشگاه آنلاین شما داشته باشد. البته نکته‌ی مهم این است که با وجودِ تنوع بسیار زیاد محصولات موجود در بازار، باز هم مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

قیمت محصول

محصولی که انتخاب کرده‌اید چقدر هزینه دارد؟ اگر محصولی ارزان و با سود کم را انتخاب کنید، میزان بازگشت سرمایه‌ پایین خواهد آمد. اگر فروشنده‌ی محصولات لوکس و گران قیمت باشید، احتمالا مشتریانی خواهید داشت که قبل از خرید، از طرق مختلف در مورد محصولات عرضه شده، پرس‌وجو خواهند کرد. برآوردن انتظارات چنین مشتریانی، نیازمند صرف زمان و هزینه‌ی بیشتر است، اما سود بیش‌تری به همراه دارد. با این تفاسیر، باید بازه‌ی قیمتی را انتخاب کنید که توجیه اقتصادی داشته باشد و به مذاق خریداران اینترنتی خوش بیاید.

سود

میزان سود شما در هر فروش چقدر است؟ بسیاری از محصولاتی که به صورت آنلاین به فروش می‌رسند، معمولا حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد سود به همراه دارند، البته میزان سود می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلف، متفاوت باشد. قبل از آن که قیمت نهایی محصولی را تعیین کنید، حتما میزان سود واقعی آن را محاسبه کنید و حتی اگر لازم است، چندین مرتبه با شرکت سازنده یا توزیع‌کننده به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید.

دسترسی به محصول در فروشگاه‌های فیزیکی

آیا امکان خریدِ حضوری محصول برای مشتریان وجود دارد؟ مشخص است که کمیاب بودنِ محصول، میزان فروش آنلاین آن را افزایش می‌دهد. مطمئنا اگر در فروشگاه‌های محلی، محصول مورد نیاز مشتری وجود نداشته باشد، مشتری خرید آنلاین را انتخاب خواهد کرد.

اندازه و حجم

اندازه و حجم محصول چقدر است؟ بسیاری از خریداران دوست دارند،‌ هزینه‌ی ارسال محصول، رایگان باشد. به همین دلیل، محصولاتی که هزینه‌ی ارسال بالایی دارند، به ندرت، خواهان پیدا می‌کنند. بسیاری از خرده‌فروشان که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند، قیمت محصول را اندکی افزایش می‌دهند و در مقابل برای ارسال محصولات خود، هزینه‏‌ای از مشتری دریافت نمی‌کنند. افزایش قیمتی که ممکن است،‌ مشکل‌ساز شود و فروش محصولات را کاهش دهد. به همین دلیل، توصیه می‌شود محصولاتی را برای فروش آنلاین انتخاب کنید که حجم کمی دارند و هزینه‌ی جابه‌جاییِ‌شان زیاد نیست.

میزان علاقه و اشتیاق شما

میزان علاقه و اشتیاق شما برای فروش محصولات انتخابی چقدر است؟ اگرچه این موضوع برای موفقیت در کار بسیار مهم است، اما در بیشتر مواقع مورد توجه قرار نمی‌گیرد. راه‌اندازی و توسعه‌ی وب‌سایت‏‌های تجارت الکترونیک، معمولا با موانع و چالش‌هایی روبرو است. اشتیاق شما موجب می‌شود تا همواره انگیزه‌ی کافی برای مواجه با این مشکلات و برطرف کردنِ آنها را داشته باشد. می‌توانید در وب‌سایت خود تجهیزات و ابزارآلات مربوط به زمینه‌هایی که به آن علاقه دارید را به فروش برسانید.

۲. بهترین سازندگان را انتخاب کنید

پس از انتخاب نوع محصول اگر خود توانایی تولید آن را ندارید باید تولید کننده آنرا پیدا کنید. چند روش برای این کار وجود دارد که باعث صرفه‌‏جویی در وقت و زمان می‌شوند:

از طریق جست‌وجو در اینترنت می‌توانید تعدادی از تولیدکنندگان هر محصول را بیابید. مرحله بعدی، پس از انتخاب تولیدکننده، انتخاب فروشنده‌های محصولات این تولیدکنندگان است. شرکت‌های تأثیرگذار، می‌خواهند بدانند شما در ابتدا با چه کسی کار را شروع کرده‌اید. بنابراین سعی کنید ابتدا از تولیدکنندگان کوچک‌تر شروع کنید و به تدریج به سمت تولیدکنندگان بزرگ‌تر بروید.

۳. راه‌اندازی وب‌سایت

بعد از انتخاب محصول و تولیدکننده‌ی مناسب، نوبت به راه‌اندازی وب‌سایت می‌رسد.

انتخاب قالب‌های مناسب برای فروش آنلاین

نرم‌افزارهای تجارت الکترونیک، تمامیِ محصولات، دسته‌بندی‌ها، تراکنش‌ها و امور مختلفی که برای اداره‌ی فروشگاه آنلاین لازم است را مدیریت می‌کنند. انتخاب یک قالب فروش مناسب، برای بسیاری از کارآفرینان چالش بزرگی محسوب می‌شود، پس بهتر است به جای صرف ساعت‌ها وقت برای پیدا کردن و آزمایش هر قالب، نمونه‌‏ای را انتخاب و کار را مطابق با هدفی که تعیین کرده‌اید، پیش ببرید.

نام دامنه و هاست

هر وب‌سایتی به نام دامنه‌ای نیاز دارد که توسط هاست میزبانی می‌شود. فروشگاه‌های آنلاین به لایه امنیتی (SSI) نیز نیاز دارند تا امنیت اطلاعات مالی و شخصیِ مشتریان را حفظ کنند.

http://chetor.com/?p=9500

نظر بدهید