۱۰ قانون بازاریابی شبکه‌ای
  • بازاریابی شبکه ای
  • شبکه اجتماعی
  • فروشگاه اینترنتی
  • فروشگاه ساز
در تاریخ 1395/10/28

توانایی نوشتن و استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در زمینه افزایش مخاطب کمک شایانی کند. اما انجام این کار بدون هیج دید و یا تجربه‌ای، می‌تواند چالش بر انگیز باشد. دانستن اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای بهره بردن کامل از ظرفیت‌های موجود، از اهمیت بالایی برخوردار است. با تبعیت کردن از ۱۰ قانونی که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد، می‌توانیم برند خود را در بازار رقابتی بهتر از سایر رقبا عرضه کنیم.

1- قانون شنیدن

پیش نیاز موفقیت در شبکه‌های اجتماعی، گوش کردن به نظرات مخاطبان و کمتر حرف زدن است. اهداف مخاطبان خود را شناسایی و برای بهتر متوجه شدن نظرات آنها، راجخ به نیازهایشان سوال مطرح کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید مطالب ارزشمند و کاربردی در اختیار کاربران خود قرار دهید.

پس سعی کنید قبل از تصمیم گیری در مورد انجام هرگونه کاری، ابتدا مخاطبان خودتان را شناسایی کنید و سپس به صورت هوشمندانه‌ای از نظرات و افکار آنها باخبر شوید.

 

 

2- قانون تمرکز

سعی کنیم بر روی یک حوزه خاص تمرکز کنیم. سر رشته داشتن در همه زمینه‌ها، دلیل بر موفقیت در کار نیست. یک استراتژی که بر مبنای تمرکز بالا بر روی شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای مربوط به آن است، احتمال موفقیت بیشتری نسبت به یک استراتژی گسترده را دارد که سعی می‌کند تمام موضوعات مختلف را پوشش دهد. درنتیجه داشتن تمرکز بر روی یک بخش خاص موثرتر از تمرکز کردن بر روی تمامی قسمت‌ها است.

 

 

3- قانون کیفیت

کیفیت نسبت به کمیت، از اهمیت بالاتری برخوردار است. داشتن 1000 مخاطب فعال که مطالب شما را می‌خوانند، در مورد موضوعات مختلف مطرح شده از جانب شما صحبت می‌کنند، و آنها را به اشتراک می‌گذارند، بهتر از داشتن 10000 مخاطبی است که بعد از اولین برخورد با برند و کسب و کار شما، ناپدید می‌شوند. همیشه باید سعی کنید که بازار هدف خود را مشخص کنید.

 

 

4- قانون صبر

هیچ گاه موفقیت در بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی یک شبه بدست نمی آید. برای موفقیت در این حوزه علاوه بر داشتن اهداف بلند مدت و برنامه ریزی مناسب، باید با داشتن صبر و تمرکز بالا، تلاش کنید! تلاش کنید! تلاش کنید! و به هیچ وجه دست از کار نکشید. همچنین باید در انتظار یک راه طولانی برای رسیدن به موفقیت باشید.

 

 

5- قانون ترکیب کردن

اگر برای افزایش تعداد مخاطبان فعال خود تلاش کنید و سعی کنید مطالب جذاب و باکیفیتی را منتشر کنید، شاهد بالا رفتن آمار مخاطبان فعال‌تان خواهید بود. این افراد، مطالب و محصولات‌تان را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیسبوک، لینکدین و همینطور در وبلاگ‌های شخصی خود به اشتراک خواهند گذاشت.

این اشتراک گذاری و صحبت‌های مختلف حول مطالب شما، موجب ایجاد نقاط ورودی جدیدی برای موتورهای جستجو مانند گوگل می‌شود. این کار باعث می‌شود تا موتورهای جستجو بهتر بتوانند مطالب شما را در میان مقالات مختلف پیدا کنند و مطالب و محصولات شما را جزو چند نتیجه برتر جستجو برای افرادی که بدنبال محتوای مشابه هستند، قرار دهند. این نقاط ورودی جدید می‌توانند موجب رشد هزاران هزار روش برای پیدا کردن شما توسط مخاطبان شوند.

 

 

6- قانون تاثیرگذاری

سعی کنید بدنبال افراد آنلاین و فعالی باشید که در حوزه کسب و کار شما اثرگذار هستند. با آنها در تماس باشید و سعی کنید ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنید. عموما این گونه افراد به بازار کار شما علاقه دارند و قطعا سلایق و اهداف مخاطبانشان نیز، همسو با اهداف شما است. پس از هر جنبه ارتباط برقرار کردن با افرادی که در حوزه کسب و کار شما هستند، مفید خواهد بود.

تنها کاری که لازم است بعد از برقراری ارتباط اولیه انجام دهید، دراختیار قرار دادن اطلاعات مفید علمی توسط شما است. محتوای این اطلاعات باید به نوعی باشد که بتواند توجه و اعتماد این اشخاص را به شما جلب کند. اگر شما موفق به انجام این کار شدید، به نوعی یک منبع معتبر برای آنها محسوب خواهید شد و به احتمال فراوان مطالب شما را به اشتراک خواهند گذاشت. به اشتراک گذاشتن مطالب شما توسط این اشخاص موجب آشنایی تعداد زیادی از مخاطبان جدید و فعال می‌شود.

 

 

7- قانون ارزش

اگر شما قصد دارید زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف تبلیغ محصولات یا خدمات خود کنید، مخاطبان خود را از دست خواهید داد. شما باید به صورت هوشمندانه‌ای اهداف خود را پیاده کنید. در ابتدا لازم است کمتر بر روی مکالمات تمرکز کنید و به جای آن تمرکز خود را بر روی تولید محتوای ارزشمند و برقراری ارتباط با کسانی که در حوزه کسب و کار شما فعالیت دارند، بیشتر کنید.

اینگونه مخاطبان در آینده تبدیل به اهرم قدرتمندی در بازاریابی دهان به دهان خواهند شد. (همانطور که میدانید تبلیغ دهان به دهان، چندین و چند برابر تاثیرگذارتر از هر نوع تبلیغات دیگری است)

 

 

8- قانون قدردانی

همیشه از افرادی که با شما در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند، قدردانی کنید. سعی کنید احساس رضایتمندی خود را به آنها منتقل کنید. یکی از موفقیت‌هایی که می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی کسب کنید، ایجاد و حفظ ارتباطات جدید است. پس برای حفظ مخاطبان خود سعی کنید علاوه بر ارائه مطالب مناسب، قدردان آنها باشید.

 

 

9- قانون در دسترس بودن

بعد از قرار دادن مطالب یا محصولات خود، ناپدید نشوید. همیشه سعی کنید چند بار در روز در دسترس مخاطبان خود باشید زیرا با انجام این کار نشان می‌دهید که برای نظرات آنها ارزش قائل هستید.

پس سعی کنید بعد از بروزرسانی آنلاین خود، در مکالمه‌هایی که در قسمت نظرات توسط کاربران‌تان شکل می‌گیرد، شرکت کنید. همیشه به یاد داشته باشید که فالوئرهای آنلاین شما می‌توانند بسیار بی‌ثبات باشند زیرا علاوه بر شما، افراد دیگری هستند که سعی دارند مخاطبان شما را به سمت و سوی کسب و کار خود سوق دهند.

پس برای حفظ مخاطبان خود، همیشه در دسترس آنها باشید.

 

 

10- قانون انجام عمل متقابل

شما نمی‌توانید از دیگران انتظار اشتراک گذاری مطالب و یا صحبت در مورد کسب و کارتان را داشته باشید، مگر اینکه شما نیز دقیقا همان کاری را برای آنها انجام دهید که خودتان از آنها انتظار دارید. پس حتما در شبکه‌های اجتماعی، قسمتی از زمان خود را به اشتراک گذاشتن و صحبت در مورد مطالب منتشر شده توسط افراد مورد نظر خود اختصاص دهید.

 

 

https://www.entrepreneur.com/article/218160

نظر بدهید